A cím elég kemény, hiszen ki akarná csodálni korunk pestisét, az AIDS-et, jobban mondva az immunhiányos tünetegyüttest okozó HIV vírust?
"Fas est ab hoste doceri"
Ovidius mondotta: "Szabad az ellenségtől is tanulni." Bizony ez a szörnyű vírus az emberiség nagy ellensége, ugyanakkor nagyon ügyes. De mit tud, amit el lehet lesni tőle? Nem vagyok orvos, szóval nem a HIV vírus biológiáját szeretném egy magasröptű posztban előadni, csupán a marketinges számára fontos tulajdonságokat szeretném kissé alternatív módon boncolgatni.
Alkalmazkodó rugalmasság
A HIV a jelenlegi orvostudomány olvasatában megállíthatatlan, és ez annak köszönhető, hogy szerkezetét úgy tudja változtatni, hogy ne ismerjék fel az ellene bevetett anyagok. Szóval roppant módon alkalmazkodik a környezethez, a környezet veszélyeihez, és ez fenntartja elpusztíthatatlanságát.
Kulcsszavak: gyorsan és rugalmasan alkalmazkodik a környezet változásaihoz, és ezt a megfelelő módon teszi.
Melyik vállalkozás nem szeretne ilyen lenni? Mondjuk a MÁV-nál és a BKV-nál nem látjuk a ezt a szándékot, de a racionálisan működő vagy működni próbáló szervezetek igyekeznek ilyenek lenni. De akár egy személyes karrierút során is fontosak lehetnek ezek a kulcsszavak.
Azonosulás - beépülés
A HIV úgy támadja meg a fehérvérsejteket (amelyek a kürokozók ellen védenek), hogy képes a sejthez kötődni, és a kötődés segítségével lemásoltatja magát. Így tulajdonképpen a vele szembenálló oldal nem ismeri fel, sőt, ő maga terjeszti.
Ez a mechanizmus pedig több sikeres marketingmódszerre emlékeztet. Elsőként a gerjesztett szájreklám jut eszembe, ahol a marketinges üzenet beépül a "gazdatestekbe"(fogyasztókba), akik azt maguk másolják le, és adják tovább. Hasonló elven működnek a közösségi oldalakon elhullajtott reklámok. A reklám közlője beépül, megoszt, és innentől fogva az üzenetet a fogyasztók továbbítják. A multi-level marketing modell is így működik, igaz itt a közvetlen eladáson van a hangsúly, szóval itt maga a termék (is) jár kézről kére, fogyasztóról fogyasztóra.
Tanulság
Bízva abban, hogy a példa nem volt túl morbid, remélem elérte célját. Néha érdemes rácsodálkozni a természetre, akár a szépségeire, akár a szörnyűségeire, és kicsit kizökkenve az iroda nem túl gondolatserkentő közegéből tanulni a körülöttünk lévő dolgokból, akár más kontextusba helyezve azokat. Ki tudja, lehet, hogy egy új, nagyszerű marketingmoddell így fog egyszer megszületni, vagy egy meglévő tökéletesedni, ha ki merünk lépni a keretek közül?
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése